Jag saknar min avi. Hur gör jag?
Logga in i Realportalen med BankID. Där finner ni samtliga avier som skickats ut och det går att skriva ut som PDF. Det går också bra att ringa oss på telefon 031-94 55 00.
Hur får jag min avi med e-post?
Logga in i Realportalen. Under mina kontaktuppgifter på fliken "För medlemmar" fyller man i önskad e-postadress.
Glöm inte att bocka i rutan "Tillåt att avier skickas till e-post".
Hur anmäler jag autogiro?
Logga in i Realportalen och hämta ut en blankett för autogiroanmälan alternativt kontakta oss på telefon 031-94 55 00 eller via mail info@fenomenalekonomi.se så erhåller ni en blankett för autogiroanmälan. Den ifyllda och signerade blanketten mailas med fördel till oss på mail info@fenomenalekonomi.se.
När börjar autogirot att fungera?
Autogirot kommer att fungera från och med nästa avisering som görs efter att vi mottagit autogiroanmälan.
När autogirot är igång kommer ni inte att erhålla någon avi med posten men ni kan alltid se era avier genom att logga in i Realportalen , där ni även kan registrera om ni önskar en kopia av avin med e-post.
Varför har mitt autogiro inte dragits?
Autogirot dras på förfallodagen d.v.s sista vardagen i månaden. Dagen före betalningsdagen gör bankgirot en täckningskontroll och då måste det finnas tillräckligt med pengar på kontot. Är saldot inte tillräckligt vid kontrollen kommer inte dragningen att ske. Det görs upp till tre försök de kommande dagarna. Skulle det saknas pengar vid samtliga försök så måste avin betalas manuellt.
Har autogirot inte fungerat trots att det finns tillräckligt med pengar ber vi er först att kontakta er bank och därefter oss om problemet kvarstår.
Hur anmäler jag E-faktura?
E-faktura ansöker ni om i er internetbank. Sök på föreningens namn. Kontrollera att det är rätt bankgiro och anslut.
Ni kommer att erhålla avierna som E-fakturor i er internetbank från och med aviseringen som görs efter att registreringen är gjord.
Varför har jag fått en påminnelse? Hur gör jag nu?
Du har fått en påminnelse då vi inte kan se att det kommit någon betalning av din avi.
Ange bankgiro och ocr-nummer som anges på påminnelsen och betala in snarast möjligt.
Om du anser att något inte stämmer så kontaktar du oss snarast möjligt.
Jag har överlåtit min lägenhet. Hur gör jag med avin?
Om tillträdet är den 1:e i månaden så kommer köparen att få en avi för hela månaden i sitt namn.
Vid tillträde något annat datum i månaden så ansvarar säljaren för att betala hela månaden. Mäklaren brukar vara behjälplig att reglera detta i samband med tillträdet. I annat fall får säljare och köpare reglera detta sinsemellan.
Jag har köpt en lägenhet men har inte fått någon avi i mitt namn. Kan jag använda den tidigare ägarens avi?
Kontakta oss på info@fenomenalekonomi.se eller ring 031-94 55 00 så kontrollerar vi att överlåtelsen är registrerad och vart avierna har skickats.
Jag önskar ett lägenhetsutdrag / mäklarbild?
Som ägare kan du logga in i Realportalen för att få fram en PDF som du kan spara och skicka vidare. Du hittar utdraget under "För medlemmar", välj " Min bostadsrätt", klicka på objektsnumret och tryck på "Rapport Brf Information".
Mäklare kan beställa en mäklarbild här på hemsidan (flik För mäklare).
Vart ska överlåtelsehandlingar skickas?
Kompletta överlåtelsehandlingar, ansökan om medlemskap samt eventuella fullmakter och tilläggsavtal mailas till info@fenomenalekonomi.se eller postas till oss.
Vi har ändrat ägarförhållandet i lägenheten. Hur registreras detta?
Kompletta överlåtelsehandlingar och eventuell ansökan om medlemskap, om ny medlem skall tillträda mailas till info@fenomenalekonomi.se eller postas till oss.
Har ni inte upprättat något avtal ännu rekommenderar vi att ni tar hjälp av en mäklare eller jurist.
Vid gåva måste ett gåvobrev vara upprättat för att registrering skall kunna ske.
Gäller det skifte vid ett dödsbo så kan detta registreras först när vi mottagit en kopia av den kompletta bouppteckningen efter att den registrerats och stämplats av Skatteverket.
Vid en bodelning behöver vi en kopia av bodelningsavtalet där det framgår förändringen av ägarförhållandet.
Jag vill hyra ut min lägenhet i andrahand. Hur gör jag?
En andrahandsuthyrning måste alltid godkännas av styrelsen innan uthyrningen kan påbörjas.
Ansökan om andrahandsuthyrning mailas till info@fenomenalekonomi.se så tillser vi att den kommer till styrelsen för beslut.
OBS!! Tänk på att du som bostadsrättsinnehavare är den som har underhållsansvaret för det inre i lägenheten och även är ansvarig för att avgifterna betalas i tid. Bostadsrättsinnehavaren är också ansvarig för att andrahandshyresgästen inte stör.
Vi rekommenderar att du som bostadsrättsinnehavare noga läser på vilka lagar och regler som gäller innan uthyrningen sker.
Vi erbjuder personlig service inom ekonomisk förvaltning.
Hos oss får ni hjälp med allt från avisering och fakturor till bokslut och budget med en personlig service.
Ekonomisk förvaltnin är vår specialitet.
Copyright © Alla rättigheter förbehållna